Vaarregels voor beginners

Op het water is het puur genieten, maar het moet natuurlijk wel veilig zijn.
Als u nog niet zo ervaren bent kunnen vaarregels voor beginners zeer waardevol zijn. Net als in het verkeer gelden er namelijk op het water ook een aantal regels om zo veilig mogelijk van A naar B te gaan. Varen is iets dat u moet leren in de praktijk, het vergt vaardigheden en ervaring en theoretische kennis.
De vaarregels voor beginners helpen u met de eerste stappen naar een gevorderde stuurman of vrouw. Uiteraard speelt het type boot ook een rol. Een motorboot is heel anders varen dan wanneer u vaart met een zeilboot. Wees u zich ook daar bewust van.

In deze blog hebben we een aantal handige vaarregels voor beginners gezet inclusief tips.

Een goede start is het halve werk

Wanneer de basis goed is, denk aan de technische uitrusting en veiligheidsaspecten van de boot en voldoende brandstof dan bent u al heel ver.
Voor afvaart krijgt u van ons uitgebreide gebruiksinstructies bij het door u gehuurde schip. Deze instructies staan ook in het boordboek welke ten alle tijden nog eens rustig doorgelezen kan worden.

Op die manier bent u in elk geval al voorzien van voldoende kennis en informatie over de boot. Natuurlijk komt bij een goede start ook basiskennis vaarregels te pas.

5 Vaarregels op een rij

1: Voorrangsregels

Beroepsvaart gaat voor (groot gaat meestal voor klein)
Schepen die langer zijn dan 20 meter vallen onder beroepsvaart. Ze zijn beperkt in hun manoeuvres en de kapitein kan het schip vaak niet snel stilleggen. Blijf dus uit de buurt van grote schepen en ga er vooral niet vóór varen. Een dergelijk schip heeft voor de boeg een dode hoek, waar de schipper je niet meer kan zien.
Als u vaart op een vaarweg waar u beroepsvaart kunt tegen gekomen, denk bijvoorbeeld aan het princes margrietkanaal, houdt dan zoveel mogelijk stuurboord (rechts) aan en kijk regelmatig achterom!

2: Plaats op het water

Stuurboordwal gaat voor

Als er sprake is van een gemarkeerde vaarweg, bijvoorbeeld een vaargeul (rode en groene tonnen) of een natuurlijk vaarweg (rivier/kanaal) gaat degene die strak stuurboordwal (rechterkant van het vaarwater) aanhoudt, voor. Net als in het deelnemen aan wegverkeer is het indien mogelijk altijd rechtsaan houden.

Verminder of versnel uw vaart als dat ten gunste komt van het doorvarende en passerende vaarverkeer.

Als huurder op een huurboot heeft u vakantie. U hebt geen haast en u neemt de tijd om van de omgeving te genieten. Ons advies is om u vooral niet te druk te maken over een zolang mogelijke route per dag. Onthaast u hebt de tijd.

 

 

beroepsvaart vaarregel

3: (Kleine) zeilschepen gaan voor

Spier gaat voor motor

Op (door spierkracht aangedreven vaartuigen) roeiboten en kano’s gaan voor op (kleine) motorschepen.

Dus: Zeil gaat voor spier en motor & spier gaat voor motor.
Goed om te onthouden wanneer je een motorboot of zeilboot bij ons huurt.

Het is dan ook raadzaam om uzelf eens te verdiepen in een (online)vaarcursus. Al is het niet verplicht. De regels kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn voor een beginnend watersporter.
Door alle verschillende gebruikers op het water is het net als bij een rijbewijs een vaarbewijs geen overbodige luxe.

4: Motorboten onderling

Stuurboord gaat voor op open water zonder betonning.
Bij tegengestelde koers wijkt men beiden uit naar stuurboord. Bakboord is links en stuurboord is rechts.

Het lijkt eenvoudig, en in principe is dat het ook. Vaart u echter op een groot meer dan vaart u ook wel eens links of dwars over het meer. Kruist u of moet u oversteken over een vaarweg (met beroepsvaart) is het belangrijk deze regel toe te passen.

5: Zeilboten onderling

Stuurboord wijkt voor bakboord.
Dit betekent dat degene die zijn zeil aan bakboord heeft staan, voorrang heeft over degene die zijn zeil aan stuurboord heeft staan.

Loef wijkt voor lij.
Deze regel gaat op als zeilschepen elkaar kruisen en ze beiden het zeil over dezelfde boeg hebben staan. Het schip dat aan de loefkant (waar de wind vandaan komt) ligt t.o.v. het andere schip, moet voorrang verlenen.